Cristos a înviat!

Eu cred în Dumnezeu şi cred în Iisus. În religia mea, cea Unitariană, Iisus nu este dumnezeu, Dumnezeu e doar tatăl, cel care a existat dintotdeauna şi va exista întotdeauna. Cel care a făcut lumea şi care a fost un Dumnezeu întreg, complet şi înainte ca Iisus să se fi născut. Mă rog, ce vreau să spun de fapt e că pe mine religia mea m-a învăţat ceva: să gândesc chiar şi atunci când e vorba de cele divine. Preotul bătrân în faţa căruia eu mi-am confirmat credinţa mi-a spus că Dumnezeu nu ne cere credinţă oarbă şi nu are nimic împotriva căutării Lui cu mintea. Eu asta fac de când mă ştiu şi-L descopăr în cele mai neaşteptate locuri, în cele mai ciudate situaţii. Acolo unde un om întinde o mână să ajute un alt om eu văd umbra Lui. Acolo unde un om hrăneşte un căţel fără ca acest gest să-i aducă beneficii, vindecă un animal bolnav deşi nu câştigă nimic din asta, ori dă un ban unui copil orfan, eu văd mâna Lui. Îl descopăr uneori într-un zâmbet, alteori într-o floare, Îl poi găsi într-o poezie, într-un cântec sau chiar şi în liniştea care uneori mă înconjoară. Dumnezeu este şi în cuvinte şi în tăceri, este prezent în fiecare lacrimă şi râde odată cu fiecare om fericit.

Din păcate însă, an după an, este tot mai greu de găsit Dumnezeu acolo unde ar trebui sa fie cel mai prezent: în biserică. Lângă preoţi. În faptele şi în vorbele lor. În felul în care ei înţeleg că trebuie să-şi practice meseria, pentru că a fi preot a ajuns meserie sau chiar afacere, nu este o menire, un sens al vieţii lor, ci este mai degrabă o modalitate de a detine control, putere, poziţie socială şi de a face avere.  Toate astea le obţin nu pentru învăţămintele împărtăşite ci pentru îndoctrinarea pe care au reusit s-o duca la nivel de artă şi s-o instituţionalizeze, s-o legalizeze. Sub masca unor ore de religie copii sunt obligaţi să participe încă din primii ani de şcoală la slujbe religioase ţinute  în şcoli şi biserica a ajuns să fie factor de decizie în probleme politice şi să fie consultată chiar si în elaborarea planului de învăţământ. Motiv pentru care teoria evoluţionistă nu mai are ce căuta în şcoală.  În concluzie eu nu mai am ce căuta în biserică.

Dar se duce fiică-mea. ea a făcut suficiente „ore de religie” cât să nu ştie dacă în Dumnezeu crede sau nu, dar să fie convinsa că ce zic preoţii e sfânt. Motiv pentru care posteşte, se spovedeşte şi se împărtăşeşte pentru a-i fi păcatele iertate. Iar eu zâmbesc amar când ajunge acasă într-un târziu şi aflu că…pentru cele trei-patru cubuleţe de pâine date ca împărtăşanie a plătit. O sumă simbolică, doar un leu, dar a plătit. Ea nu a mai stat la coadă şi la vin, dar sunt convins că şi sângele Mântuitorului s-a vândut pe mărunţiş…

Eu cred în Dumnezeu şi cred în Iisus. Cei cărora articolul meu le zgârie neuronul şi le zgândăre îndoctrinarea să facă bine şi să mă acuze de altceva, nu de ateism. Dar indiferent cât de rău ar pica unora, tot trebuie să pun întrebarea care mă frământă:

Măi oameni buni, credincioşi în suflet si credincioşi de ochii lumii, voi care ţineţi post, voi care mergeţi la biserică, vă spovediţi şi vă împărtăşiţi, voi aţi citit Biblia?  La voi religia mai are vreo legătura cu credinţa, cu Dumnezeu, cu Iisus, ori are doar cu doctrina bisericească si cu preoţimea?

A cerut cumva Iisus bani la Cina Cea De Taină când a rupt pâinea şi a întins-o apostolilor? A cerut plata pentru vin? Le-a adus nota la sfârşitul consumaţiei, ori le-a cerut să achite serviciile? Eu din câte ştiu singurul care a încasat bani pentru trupul şi pentru sângele Mântuitorului a fost Iuda, trădătorul. Iar el măcar a avut decenţa de a cere treizeci de arginţi, o mică avere în Iudea, nu doar echivalentul la un leu.

Iisus a fost răstignit pe cruce între doi tâlhari. Sfânta Evanghelie După Luca zice aşa:

„39. Iar unul dintre făcătorii de rele răstigniţi, Îl hulea zicând: Nu eşti Tu Hristosul? Mântuieşte-Te pe Tine Însuţi şi pe noi.

40. Şi celălalt, răspunzând, îl certa, zicând: Nu te temi tu de Dumnezeu, că eşti în aceeaşi osândă?

41. Şi noi pe drept, căci noi primim cele cuvenite după faptele noastre; Acesta însă n-a făcut nici un rău.

42. Şi zicea lui Iisus: Pomeneşte-mă, Doamne, când vei veni în împărăţia Ta.

43. Şi Iisus i-a zis: Adevărat grăiesc ţie, astăzi vei fi cu Mine în rai.”

Ştiţi ce mi se pare mie curios aici? Că Iisus nu l-a întrebat pe tâlharul al doilea, pe cel care îşi recunoştea vinovăţia, dacă a ţinut post. Nu l-a întrebat nici despre păcatele lui, totuşi i-a zis că va ajunge în Rai. Doar pentru că îşi recunoştea vinovăţia şi îşi regreta faptele. Cele pe care Dumnezeu oricum le vede, nu e nevoie să fie împărtăşite unui preot.

 Dar asta a fost atunci şi a fost vorba de Iisus. Bănuiesc că acum, un reprezentant al bisericii, în calitatea sa de urmaş a lui Iisus cu menirea de a împărtăşi învăţămintele, l-ar pune pe tâlhar să ţină post, să se spovedească, să platească sfânta împărtăşanie şi dacă tâlharul ar fi dispus să împartă bunurile luate cu forţa de la călători, ori dacă ar face o donaţie substanţiale către biserica si domnul preot, atunci i s-ar promite că va ajunge în Rai.

Nu mi-o luaţi în nume de rău, dar până la urmă despre ce vorbim? Despre credinţă, despre Iisus şi despre legea iubirii aproapelui sau vorbim despre o afacere, despre o tranzacţie şi eventual despre turism în Rai, ceva cu all inclusiv contra-cost?

Nu pot zice decât: căutaţi-L pe Dumnezeu în sufletul vostru şi feriţi-vă de preoţi si biserică.

~ de balinferi pe Aprilie 24, 2011.

37 răspunsuri to “Cristos a înviat!”

  1. Eu stiu ca nu se plateste pentru spovedit si impartasit. Mi-e greu sa cred ca un preot iti va spune, cand vede ca nu ii lasi nici macar un leu: pleaca si sa nu mai vii altadata la spovedit.
    Iisus nu a cerut bani, a cerut mult mai mult, a cerut tot, fiindca a oferit tot. Cel putin asa inteleg ca spune povestea.
    Ai dreptate in ceea ce priveste faptul ca uneori biserica si preotii isi tradeaza rolul in goana dupa material, dar nu cred ca e o noutate, nu ca vechimea acestei situatii ar reusi sa o faca acceptabila.
    In privinta naturii lui Iisus, mie imi place mai mult povestea in care Dumnezeu incearca sa se impace cu lumea si se naste om. E mai usoara incercarea de a iubi un creator care poate are si el indoieli in privinta lui si a ceea ce face. E mai usor sa incerci sa simti dragostea cuiva care se pune la propriu in pielea ta. Desigur, Dumnezeu atotputernic si infailibil ar trebui sa stie, sa poata, sa simta orice, sa imi zambeasca printr-un trecator oarecare, sa imi intinda mana printr-un prieten si sa ma faca sa sun pe cineva cu care nu am mai vorbit demult exact atunci cand are nevoie. Insa cel mai mult ma induioseaza imaginea lui rugandu-se sa scape de suferinta. In acel moment e exact ca un parinte, care isi iubeste copiii si ar face orice pentru ei si in acelasi timp e un copil care ar vrea sa fuga de durere.
    Inca nu mi-am dat seama daca asta e doar o poveste.

  2. Aşa ştiam şi eu, draga mea, dar în ţata noastră se poate deja orice.
    Tare aş vrea să ştiu dacă domnii preoţi au fost întrebaţi de bon fiscal sau ei au voie sa ia banii fără să plătească ceva la stat, nu de alta dar cei care scot o carte au obligaţia asta, altfel îi trăzneşte şi până şi scriitorii, dacă se întâmplă să câştige un concurs, au obligaţia de a declara premiul ca pe un venit şi să plătească impoozit.

  3. @Feri: ma bucur ca ai mila si de noi, agnosticii 🙂 si ca esti de acord cu mine in privinta prostiei de a face religia obligatorie in scoli; nu stiu daca e neaparat rau sa mergi la biserica, sunt oameni carora le face bine si sunt si o gramada de preoti de treaba

  4. Tocmai aici e capcana: sunt oameni de treabă printre ei. Ce nu reuşesc eu să înţeleg e motivul pentru care sunt toleraţi printre ei acei preoţi care nu fac decât să compromită imaginea unei instituţii care ar trebui să fie fără pată.
    în privinţa religiei în şcoli, nu pot spune, dragă Capricoarnă, decât că-i o aberaţie enormă. În mod normal unde se termina ştiinţa ar trebui să înceapă credinţa, nu să se renunţe la câte ceva din ştiinţă pentru a face loc religiei. Nu credinţei ci încorsetarea acesteia între limite clar stabilite.

  5. In primul rand Adevarat a Inviat!
    In al 2-lea rand ai dreptate in acest post, nu mi se pare normal cum se comporta preotii in Romania. Multi iti cer bani de la obraz si daca ii intrebi ei nu au, dar sa va uitati cu atentie multi preoti cu ce masini circula. Pe ei nu ii intreaba nimeni nimic, nu exista bon fiscal. Am patit pentru o inmormantare sa ceara o suma foarte mare, altfel nu vroia. Dupa momente ca astea ti se ia de tot ce inseamna preoti si biserica. Eu prefer sa fiu credincios, sa cred in Dumnezeu si e de ajuns.

  6. @Vlad, spusele tale dovedesc o judecată sănătoasă şi o atitudine înţeleaptă

  7. Adevarat a Inviat!

    … si la rugaciunea dinaintea sfintei impartasanii se zice: nu ca Iuda iti voi da sarut, ci ca tilharul Te voi marturisi, pomeneste-ma, Doamne, intru imparatia Ta.

    Nu-i rau sa se faca religia crestina la scoala. Sa vezi cum e cind nu se face niciuna, dar toti cei de alta religie au dreptul sa se apere numai tu, crestin fiind, nu. „Lasati copiii sa vina la mine” zice Iisus. Eu l-am descoperit pe Dumnezeu abia dupa caderea comunismului, ca deh, de unde Biblii mai devreme. Mi-ar fi placut sa aiba cine sa-mi spuna despre Dumnezeu mai devreme, am pierdut atita timp! Lasa ca si multe pacate am acumulat pentru ca n-am avut indrumare. Citi copii au si acum indrumare acasa?
    Iara clericii, ca si laicii, o sa-si plateasca greselile, ca nu scapa nimeni. Ce ne ingrijim noi de altii? Sa vedem birna din ochiul nostru mai intii.

    Doamne ajuta!

  8. @ Zee, Draga mea, eu nu neg existenţa bârnei în ochii nimănui, eu doar atrâgeam atenţia asupra separării credinţei de biserică, a credinţei adevărate, interioare, sufleteşti, de religie, de credinţa instituţionalizată, normată, standardizată. Eu nu am nimic împotriva predării religiei în şcoli, dar a religiei, nu a dogmaticii ortodoxe şi dacă e să se predea ceva în şcoli vreau ca acest lucru să se facă de către un profesor, nu de către un preot care transformă, sau măcar încearcă să transforme, şcoala în biserică. Avem biserici deja prea multe şi şcoli prea puţine, aşa că haideţi măcar pe cele care ne-au mai rămas să le păstrăm ca şcoli, nu să le facem un al doilea teren de joacă al preoţilor.

  9. Hmm… interesant. Deci sa predea un profesor religia, ca stie mai bine cu ce se maninca asta decit un preot. Ce ti-e si cu secularizarea asta – ne intra in stomac, oase si singe. Parerea mea e ca ar fi foarte misto sa fie predata in scoli dogmatica ortodoxa, aia adevarata. Dar daca zici ca toti preotii profesori sunt rai… Ma rog, asta-i si viziunea unui unitarian ce esti, nu? Apropo, pentru adevaratii ortodcsi, credinta „adevărata, interioara, sufleteasca” nu e deloc separata de biserica. Dar e discutie lunga aci. Poate o sa ma incumet intr-o zi sa-i fac loc pe blogul meu.

  10. Inca ceva important: daca tu crezi ca Iisus nu e Dumnezeu, atunci n-avem subiect comun de discutie, de fapt.

  11. Draga mea, dacă tu crezi că despre religie ştie mai mult un preot decât un profesor atunci cu regrete te anunţ că mult iubita ta ortodoxie nu este singura religie din lume. Iar eu când spun religie nu mă refer doar la ortodoxie, mă refer şi la toate celelalte. Probabil tu crezi că un preot ortodox îmbrăcat în fustă şi împodobit cu fire aurii si cu cruci de se îngălbenesc de invidie toţi maneluşitii când îl văd, este potrivit pentru a vorbi despre Budhism, Islamism si Iudaism, dar eu nu cred că ar fi capabil să le prezinte imparţial şi corect. Iar prezentarea unei singure alternative, cea a ortodoxiei, indiferent cum ai da-o e o aberaţie. Sau credinţa nu şi-o alege omul singur ci trebuie să i-o aleagă preoţii, normal, în mintea unora, cei ortodocşi.

    Şi încă ceva : dacă discutând despre Dumnezeu, despre religie şi despre dogmatică faptul că eu cred altfel decât crezi tu, te determina să zici că n-avem subiect de discuţie, atunci sunt tentat să-ţi dau dreptate. Motivul este incapacitatea ta de a admite că se poate crede şi altfel decât crezi tu. Ceea ce e destul de trist pentru cineva din secolul XXI. De fapt n-ar trebui să mă surprindă acest lucru, doar se stie că ortodoxia este una dintre religiile în cazul cărora cu cât e cineva mai bine îndoctrinat cu atât devine mai obtuz si mai puţin deschis pentru o discuţie. Vorba aceea, crede şi nu cerceta, doar de ce să riscăm să descoperi ceva ce n-ar fi pe placul preoţilor ori ceva ce contravine celor susţinute de dogmatică.

    Totuşi, lămureşte-mă că eu nu reuşesc să înţeleg. iisus este Dumnezeu, în acelaşi timp si Tatăl este Dumnezeu şi si Sfântul Duh e Dumnezeu, totuşi nu sunt trei ci e doar unul singur. Bizar, dar sa zicem. Mi-e puţin greu să înţeleg cum aş putea sa fie eu acelaşi lucru cu fiul meu care-i alta persoană şi cum ar putea fi puterea mea creatoare sa fie o persoana diferită de mine, dar să zicem ca în cazul lui Dumnezeu se poate. Dar zi-mi si mie, înainte să se nască Iisus, Dumnezeu era incomplet? Iar dacă a fost complet atunci cum a putut să devină si mai complet, că doar un vas deja umplut nu poate fi umplut şi mai tare.
    Dacă Iisus este Dumnezeu, dar în acelaşi timp şi Tatăl este Dumnezeu iar Iisus este totuşi fiul Domnului, care este tot el însuşi, atunci să înţeleg că reuseşte să fie propriul fiu si în acelaşi timp să fie propriul tată? Vezi, astea sunt niste chestii care-mi plac tare mult la catolici si la ortodocşi, doar daca aşa o chestie pot crede atunci credinţa lor e nelimitată, pot crede orice, atât afirmaţia cât si contariul.
    Mai este o variantă: Dumnezeu, Tatăl, s-a întrupat şi a devenit Iisus. În acest caz într-adevăr Dumnezeu este şi Tatăl şi Iisus. Dar în acest caz nu sunt persoane diferite, ci doar o singură persoană, tot aşa cum nici tu nu devi altă persoană dacă te îmbraci.
    În orice caz, credinţa mea face faţă la o discuţie despre cele sfinte, dacă şi a ta, atunci formulează-mi, te rog niste răspunsuri logice la întrebări. Normal, orice întrebare ai să-mi pui despre credinţa mea, îţi voi sta la dispoziţie cu răspunsurile mele.

  12. Şi înca ceva , dragă Zee. Daca tot se numesc acele ore RELIGIE, atunci să fie despre religie. Dacă e doar despre o singura religie atunci hai să nu ne ascundem după deget şi să recunoaştem frumos ca e vorba de ortodoxie.
    De ce nu se predau si celelalte religii? Se tem cumva domnii care ţin predicile că se deşteapta copii şi nu devin îndoctrinaţi? Ori se tem ca religia lor, în comparaţie cu celelalte e cam subredă şi găunoasă şi nu-şi câştigă adepţi dacă există alternative? Oare ăsta să fie si motivul pentru „crede şi nu cerceta”?
    Cine stie că are dreptate nu se teme de alte păreri. Cine nu e chiar convins, acela va încerca să nu permită altora să vorbească, iar dacă totuşi o fac, atunci adoptă o poziţie ofensată şi decretează că de fapt nu are despre ce să vorbească…
    În orice caz credinţa mea nu exclude existenţa unei credinţe diferite, tot aşa cum libertatea mea nu limitează libertatea altora. Credinţa mea este a mea pentru ca este cea mai potrivită felului meu de a fi, a gândi şi a simţi. Dacă ţie ţi se potriveşte o altă credinţă, nu pot decât să mă bucur că ai găsit acel ceva care te întregeşte. Sper ca poţi spune la fel.

  13. Şi n-am zis ca toţi preoţii ca profesori sunt răi. Am zis ca preotul sa fie preot şi profesorul profesor. Tot aşa cum prefer să fie medicul medic şi fotbalistul fotbalist. Iar daca tu crezi ca fotbaliştii ar fi buni şi că medici atunci cred că avem o problemă…

  14. OK-OK, ce sari asa? :))
    In societatea traditionala, ora de religie insemna ora de crestinism (in tarile romane, ortodoxia in principiu). Da’ asa-i, cum nu mai avem astfel de societate, tre’ sa ne punem la punct cu toate prostiile, ca sa „vorbim in cunostinta de cauza”. Mie mi se pare o pierdere de vreme teribila. Sincer, n-am timp sa studiez altfel de dumnezei, daca tot (zic eu) am gasit calea dreapta. Pina la proba contrarie, sigur nu ma apuc de asa studiu. Prefer sa-mi folosesc timpul pamintean pur si simplu iubind, asa cum ma sfatuieste Iisus-ul meu ortodox, decit certindu-ma (cu altii si cu mine insami).

    Cu Treimea, explicatia sta in misterul sau. Logica omeneasca nu poate pricepe cum 1=3 (aritmetica) sau cum Fiul se poate naste din Tatal cind de fapt exista impreuna cu Tatal mai inainte de toti vecii (anatomie). Poate ti-ar iesi ceva mai „concret” daca ai introduce in ecuatie ceva analiza matematica, limite, infinit, chestii d-astea. Mie partea aia de matematica (pe care chiar o stiam bine cindva) mi s-a parut intotdeauna de o poezie fara egal. Cu anatomia e mai complicat, ca nici medicii n-au gasit exact unde e sufletul in corp. Si totusi, vorba lui Nichita, carevasazica 21 de grame.

    Ma bucur ca-ti place credinta nelimitata a ortodocsilor (si a fratilor lor rupti de credinta dreapta, catolicii) – asa-i, poti crede orice. Daca Dumnezeu a inviat din morti pe bune, apai orice e posibil. Adica: imagineaza-ti un Dumnezeu atotputernic, vesnic, atotstiutor, care a facut omul (care a cazut din rai ca nu prea a fost vrednic sa asculte caci stia el mai bine, deh, logica bat-o vina!), care Dumnezeu s-a purtat ca un tata cu oamenii astia pacatosi si cind a vazut ca nu poate si nu poate sa le dea de capat, i-a iubit atit ca s-a intrupat. Si-apoi acelasi Dumnezeu MOARE si se recreeaza pe Sine inviind, ca sa pot si eu sa traiesc vesnic (eu avind un zero, El fiind axa minus infinit, plus infinit, pe n directii). Si numai ca Fiul si Tatal vegheaza asupra mea, dar de fiecare cind nu stiu incotro s-o apuc, imi pot trimite ajutor in Sfintul Duh care vine si-mi completeaza spiritul meu pacatos si mereu cazator, ca sa ma pot ridica din nou si invia la sfirsitul timpului. Paradoxal si minunat, nu crezi?
    Mai mult de atita logica nu posed, scuze. Cam asta cu Tatal, Fiul si Sfintul Duh.

    Iara cu medicul-medic etc, aci sunt perfect de acord. Nu vezi ce bulibaseala a iesit de cind conduc academicii tarile in lumea asta? Ou sont les managers d-antant?

    hai o zi buna, ma mai duc sa si lucrez, ca inca nu m-am topit in absolut si tre’ sa pun mincare pe masa :))

  15. PS – Tu de fapt cauti si te intrebi pentru ca n-ai gasit inca, de fapt. In inima ta, adica. O sa stii ca ai gasit raspunsul nu cind are neaparat o logica, ci atunci cind te ia pacea si nu te mai lasa. Doamne ajuta!

  16. @ Zee, Eu mi-am găsit credinţa, dragă Zee, după ce am rătăcit-o la un moment dat. Mi-am regăsit-o la capătul orelor de fizică nucleară, chimie organică, calcul probabilistic şi -culmea- e o credinţă numai a mea, diferită de a celorlalţi, dar e una care nu-mi cere să accept o ruptură între ce ştiu cu mintea si ce cred cu inima.
    Motiv pentru care eu sunt foarte împăcat cu mine, dar nu ma pot împăca cu ce văd în lume. Pe noi biserica ne duce înapoi în evul mediu, pe zi ce trece numărul şcolilor scade (cu o medie anuală de 300 de şcoli), numărul locurilor în spitale scade ( cu o medie anuală de 400 de locuri în ultimii douăzeci de ani) iar numărul bisericilor creşte (în medie cu 200 de noi biserici în fiecare an). În toate domeniile importante biserica are un cuvânt de spus, indiferent că e vorba de educaţie, de sănătate, de finanţe sau de sport, biserica trebuie să-şi ia partea.Iar contribuţie? Nimic. Doar un număr tot mai mare de preoţi, călugări, biserici, cu o avere tot mai mare şi cu promisiunea că ei se roagă pentru noi. Totuşi nu văd nici un rezultat al rugăciunilor, nu văd nici un ajutor divin care să ne ajute să facem măcar un pas cât de mic pe drumul care ne-ar duce la o societate demnă de secolul XXI. Bolnavii ori se duc sa se trateze în străinătate, ori tac si suferă, ori mor. Rugăciunea îi ajută precum compresa de apă rece pe fruntea mortului, atât rugăciunea loc cât si a prea-sfintilor părinţi. Educaţia s-a dus pe apa sâmbetei, am ajuns de 70% dintre absolvenţi să fie analfabeţi funcţionali, capabili să citeasca un text dar nu să si înţeleagă ce au citit, dar singura măsură luată e îndoctrinarea bisericească, aia cu „crede şi nu cerceta”, adică acceptă totul si nu te întreba nimic.
    Noi, cei din ţara asta amărâtă, nu avem altceva decât speranţa de mai bine, iar biserica exact asta o exploatează, bisericile vând promisiuni şi atât. Soluţii nu au pentru nimic, dar lor le merge bine. Numai că pentru o ţara întreaga problemele se rezolvă cu educaţie, cu sisteme de sănatate funcţionale, cu sisteme de asigurare sociala funcţionale, nu cu rugăciuni si nu cu noi biserici si mai mulţi preoţi. Asta pentru că rugăciunea nu ţine de foame, nu vindecă şi nu te deşteaptă, chiar dacă preoţii încearcă să ne convingă de contrariu. Totuşi ei nu cred asta, ei se tratează în spitale, cu tratamente, nu cu apă sfinţită, fum de tămâie şi acatiste.

    Credinţa e bună si e necesară draga mea, dar ce nevoie ai tu de un intermediar între tine si Dumnezeu? Dumnezeul atotputernic, omniprezent, atotştiutor şi veşnic nu te aude, nu te vede şi nu te bagă în seamă, dacă nu intermediază un preot relaţia voastră? E ca la tribunal, ai nevoie de un avocat?

    A ieşit bulibăşeală? Mai sa fie, era mai bine în evul mediu când ardeau rugurile? Era mai bine când se purtau războaie sfinte? Tu uiţi că în numele iubirii faţă de aproapele biserica creştină a ucis mai mulţi oameni decât au murit în toate celelalte războaie la un loc? Să-ţi amintesc care a fost rolul religiei în cruciade si cine a avut de câştigat din aceste războaie? Să-ţi amintesc de câţi oameni a torturat si ucis inchiziţia, pe unii pentru a-i da drept exemplu în demersul lor de instaurare a terorii, pe alţii pentru a le confisca averea?? Să-ţi amintesc de felul în care religia iubirii faţă de aproapele a fost propovăduită băştinaşilor din Australia, Oceania sau Africa? Să-ţi amintesc de ce a făcut religia creştină indienilor americani?
    Credinţa individuala nu a făcut rău niciodată, dar cea instituţionalizată, trasformată în religie, a fost de când e lumea şi va fi cât va mai exista, o cale de a exploata masele de oameni, o cale de a-i controla, stăpânii şi îndobitocii. Progresul se datorează stiinţelor, mereu, nu religiei si nu rugăciunilor, nu bisericii şi nu preoţilor.

  17. Cite clisee, dom’ Balinferi, sa nu te superi ca-ti zic.

    Numarul scolilor scade pentru ca demografia e dezastruoasa – mai ales in Europa si mai ales in tarile care sunt „destepte” sau se cred asa. Ia uita-te tu la majoritatea celor care NU au copii: oameni cu studii, cu life-style, vezi bine. Si sa vezi cum o sa scada pensiile. Te sfatuiesc sa-ti faci repede una privata, cit mai poti sa contribui – imi pari inca in putere.
    BTW, educatia s-a dus pe apa simbetei pen’ ca toata lumea „tre’ sa faca facultate” – ba pardon, nu-i asa, ca n-are toata lumea cap. Dar interesele celor din universitati fac din absolventi niste analfabeti cu diplome. E un subiect in sine.
    Numarul locurilor in spitale scade pentru ca nu se ocupa cine si cit trebuie de problemele publice – sau nu exista bani/asigurari publice si private ca oamenii sa-si permita tratament medical. Nu e numai in Ro.
    Numarul bisericilor a crescut (in Ro) si bine a facut, dupa ce Ceausescu a dat jos o gramada. Nu numarul bisericilor este ingrijorant ci faptul ca unii dintre prelati se comporta asemenea guvernantilor – nimic nou nici acilea, doar traim la portile orientului de cind ne stim (vezi Bizant si apoi Turcia, noi romanii fiind o combinatie fermecatoare de culturi). N-as baga toti calugarii si preotii la gramada.

    Imi pare rau, dar eu cred ca rugăciunea chiar ţine de foame, vindecă şi te deşteaptă. Asta mi-a dovedit-o experienta personala, nu vreun preot anume. N-am nevoie de intermediar, dar nu strica sa se roage mai multi. Sfintii din icoane – care sunt cei mai abitir internediari (si pe care unitarienii nu-i recunosc ca atare, stiu) – se roaga pentru mine la Dumnezeu atunci cind eu ii rog s-o faca, asa cum imi rog prietenii credinciosi. Sfintii sunt prietenii mei de pe lumea cealalta. Au ajuns sfinti pentru ca au fost drepti si au trait frumos, dupa cum vrea Dumnezeu sa traim toti – si rugaciunile lor sunt puternice pentru ca ii asculta Dumnezeu, ca si ei L-au ascultat. Chestie de reciprocitate. Dumnezeul crestin e un tip tare bun si corect.

    Si mai lasa-ma cu luatu’ de la pash’opt (a.k.a. evul mediu) ca ortodcsii n-au facut nimic din ce insiri tu – aia au facut catolicii, go read your history. Bizantul e o istorie in sine, desigur, dar ca titlu informativ, ortodocsii se bateau cu turcii si au oprit pe alocuri pericolul musulman (care a venit el peste ei, nota bene), pentru care Occidentul n-a zis nici macar mersi, lasa ca au promis trupe pe care nu le-au trimis niciodata. Iar acu’ occidentului o sa i se cam traga de la aceiasi musulmani pe care-i pupa in fund. Asa le trebuie, deh.

    Iaca lectiile pe ziua de azi. Zi tu ca nu-ti place la scoala 😀

    So long, farewell, aufwiedersen, adieu.

  18. Ma distreaza şcoala asta, draga mea! Luăm exemplu de sfânt? Ştefan Cel Mare, de exemplu. Un afemeiat notoriu, responsabil de uciderea câtorva sute de copii şi femei, dar sanctificat pentru contruirea unor biserici. Eu recunosc importanţa lui Ştefan Cel Mare ca om politic, ca domnitor sau ca ce vrei tu, dar cu sfinţenia mai greu…Dar asta-i religia, draga mea, nu iubirea pentru semeni e condiţia esenţială în sanctificare ci donaţia pentru biserici. La noi până si sfinţenie si locurile din rai se pot cumpăra, nu-i aşa?
    Facem o probă cu rugăciunea asta? Ia pune-te tu jos si nu mqnca o săptămână, nu dormi şi spune-mi apoi cât de sătulă si cât de odihnită eşti. Dar hai sa te întreb altceva despre rugăciunea asta… Tu ce crezi, cei din lagărele de exterminare s-au rugat? Eu sunt convins că da. Au fost şi ajutaţi? Nu prea…Iar daca Dumnezeu nu s-a îndurat sa se amestece atunci în treburile oamenilor, nu s-a îndurat să intervina pentru a salva sutele de mii de copii nevinovaţi, atunci nu cred că o va face nici dacă eu îl rog sa câştig la loto, nici dacă-i cer să iau un examen, nici daca îi cer să-mi ţina de foame sau de cald, nici dacă îi cer vindecare a unei boli. Ştiu, cei din lagăre nu credeau destul si nu s-au rugat cu destulă fervoare, ori au fost extrem de păcătoşi, mai ales copii…
    Cât de puternică-i credinţa ta? Fă o vizită lagărelor de concentrare transformate în muzee şi zi-mi dupa aia că mai crezi în intervenţii miraculoase ca urmare a unor rugăciuni. Dar dacă nu crezi ci doar te-ai aliniat la povestile şi la îndoctrinarea bisericească, atunci mai bine nu te duce să vezi aşa ceva. Rişti să zici ca un Dumnezeu care a îngăduit aşa ceva mu merită rugat nimic ci trebuie ignorat cum a făcut si el când toţi acei oamenii îşi înalţau inutil rugăciuniile către el.

  19. Apropo de icoane…care-i diferenţa dintre un chip cioplit şi o statuie sau o icoană? Eu cred că nici una, chiar mai mult, eu cred că până si crucea este un chip cioplit, cum este orice reprezentare a oricărui lucru divin. Ştiu, îmi vei spune ca icoanele sunt sfinte, dar la fel a fost considerat si viţelul de aur de către credincioşi, în ciuda celor spuse de Dumnezeu. Mai cred si ca nici Biblia nu e sfântă ci sfinte sunt doar cuvintele de acolo, în rest e doar o carte. Aşa cum o oală nu devine preţioasă doar pentru că fost umplut cu aur, nici carrtea nu devine sfântă pentru că a fost umplut cu un mesaj sfânt. Ceea ce spun eu acum e deja blasfemie în ochii tăi, probabil, dar ăsta sunt eu. Apreciez cuvântul nu gura care îl rosteşte, apreciez privirea nu ochiul şi apreciez mângâierea nu mâna care o face. Gura, ochiul, mâna, cartea, etc sunt doar instrumente, doar ambalaje pentru cuvinte, priviri, gesturi şi mesaje.

  20. Mai vorbim dupa ce mai citesti cite ceva, tot esti tu doct nevoie mare.
    1. Despre inchisori, lagare etc. Citeste-l pe Nicu Steinhart.
    2. Despre icoane, citeste Sf Ioan Damaschin – „Trei tratate contra celor care atacă sfintele icoane”
    3. Despre cruce (pe intelesul ne-ortodocsilor, desi destul de incomplet): http://schoolskull.blogspot.com/2011/05/cross-in-window.html
    4. Despre lotto, vorba bancului: da’ joaca si tu!!!

  21. Draga mea, eu nu sunt doct nevoie mare, dar părerile mi le argumentez logic, altfel nu văd cum am putea purta un dialog. Sau crezi că dându-mi o listă cu ce sa citesc şi dându-ţi la rândul meu o listă de lecturi se cheamă c-am purtat un dialog?
    În plus, dacă tu ai citit acele cărţi şi ai înţeles argumentaţia de acolo ar trebui să fi capabilă s-o expui, ar fi mai simplu. Dar m-am obişnuit deja ca majoritatea celor credincioşi dar mai ales bisericoşi să argumenteze nu cu expuneri logice, ci cu titluri de opere mai mult sau mai puţin relevante şi cu nume.
    Eu ce să-ţi răspund la „mai vorbim după ce mai citeşti câte ceva”? Am citit peste şase mii de volume până la anişorii mei, dar e posibil să nu fie suficient aşa că voi citii în continuare, iar ţie, draga mea, îţi răspund: mai vorbim după ce mai înţelegi câte ceva şi te pun într-o sitauţie similară cu cea în care m-ai pus tu: ori eşti de acord cu spusele mele şi anume că mai ai de înţeles destule şi asta poate fi interpretată ca o recunoaştere a ignoranţei, ori zici că ai înţeles tot şi în acest caz te voi întreba ce nevoie mai ai de Dumnezeu dacă ai devenit deja şi tu unul. 🙂
    Despre argumentele titluri şi nume…spun doar că nu citesc nimic degeaba. Iar toţi pe care i-ai înşirat privesc religia, icoanele şi crucea din interior, disnpre religiozitatea lor şi-n concluzie nu judecă obiectiv ci subiectiv. Iar pentru ceva ce deja ne aparţine cu toţii avem explicaţii, aveau şi Hitler şi Stalin şi Ceauşescu explicaţii pentru tot ce făceau şi aveau şi motivaţie, numai cu obiectivismul aveau mari probleme.

  22. Bonjour,

    Nu cred ca intelegi ce vreau sa spun, sincer. Ai tipul de discurs artagos bine camuflat sub un cald „draga mea”. Esti, carevasazica, un fel de drac – dovedit si de faptul ca spui „Cristos a inviat!” fara sa crezi in asta.

    Ma refeream la a citi mai pe larg despre chestiunile pe care le pui sub semnul intrebarii. Eu asa fac de obicei daca nu stiu ceva si vreau sa aflu pe bune – lasa ca ma si rog (nu-i cazul tau). Sigur, aflu si din discutii – din pacate, chiar n-am aflat nimic nou din ce-ai expus pina acum. N-am timp sa fac recenzii la cartile amintite si nici de polemici. Subiectele sunt foarte interesante, dar si foarte complexe. Am de lucru mult in prezent si mai am si trei copii care trebuie ghidonati (dintre care un bebe de 6 luni). Textele pe care ti le-am propus sunt chiar misto, dar desigur o sa decizi singur daca/cind le vei citi.

    „Stiu ca nu stiu nimic” zicea Socrate, pe care nu cred sa-l fi banuit cineva de ignoranta in ultimii doua mii de ani. Subscriu la idee, desi sunt complet nevrednica de orice comparatie cu personajul si eruditia sa.

    Chestia cu obiectivitatea e pur rationalista si deci reductionista; credinta are o logica mai profunda, in opinia mea – cum nu parem sa vorbim aceeasi limba, iti propun sa oprim aici „cearta”. Imi cer sincer scuze daca am suparat cu vreun comentariu. Multumesc de conversatie. Pe curind!

  23. Draga mea, Zee, chiar dacă nu sunt ortodox, credincios sunt, cum am mai spus. Catalogarea mea drept un fel de drac e firească, doar se stie că toţi care cred diferit sunt întruparea diabolului şi reprezintă răul pe pământ. Ar fi culmea sa nu înţeleg asta când pentru acest lucru elementar s-au purtat atâtea războaie…
    Cred ca n-am înţeles bine, tu zici că obiectivitatea e raţionalistă, raţiunea e reducţionistă pe când credinţa are o logică mai profundă…Ce sa înţeleg de aici? Că raţiunea nu e destul de logică? Că există o logică superficială si o logică profundă? Credinţa are o logica atât de profinda încât nu are nici una, pur si simplu există sau nu. Sau tocmai asta e profunzimea?
    Iar acele texte te cred că sunt mişto. Dar eu am citit suficiente texte mişto despre subiect cât să ştiu deja că toate care explică cum că o reprezentare este reprezentare, pe când altă reprezentare nu-i reprezentare, funcţie de obiectul ales să reprezinte, cât să ştiu că toate sunt croite pe acelaşi calapod si au o foarte mare valoare religioasă în ochii celor îndoctrinaţi şi valoare logică zero. E drept că unele discursuri sunt mai captivante decât altele, dar crede-mă că nu sunt dispus să citesc încă trei cărţi pentru a ajunge la concluzia că nu m-au convins că unu este trei si că trei este unu. Iar despre icoane ce să zic? Sunt reprezentări ale unui lucru divin, adică se încadrează perfect în definiţia chipului cioplit.Asta în cazul în care nu conţine definiţia cuvântului si o notă de subsol, ceva de genul: excepţie fac obiectele sacre ale religiei dominante.

    Un singur lucru tot nu pricep: de ce nu vă plătiţi singuri preoţii de care aveţi nevoie si de ce nu le construiţi voi biserici, până aveţi fiecare propria biserica şi propriul sobor de preoţi. De ce trebuie să se facă asta din banii publici? A ajuns deja îndoctrinarea si îndobitocirea un obiectiv de interes naţional? Sau de ce nu li se stabileste şi preoţilor un criteriu de performanţă? Dacă se roagă degeaba ( şi de douăzeci de ani în ţara asta nu văd să se fi împlinit rugăciunile pentru că poporului îi merge tot mai rău) atunci să fie dat afară, dacă tot face rugăciunea minuni atunci să le vedem, iar dacă nu, atunci să înceteze teatrul acesta ieftin şi să fie plătiţi domnii preoţi în bani virtuali, cum sunt si beneficiile obţinute de pe urma serviciilor oferite. Să vezi, draga mea Zee, cum ar ajunge dintr-o dată meseria de preot una pe cale de dispariţie.
    Acum care-i diferenţa dintre un preot şi o ţigancă vrăjitoare? De plătit trebuie plătit şi unul si celălalt, iar rezultatele sunt la fel de invizibile si într-un caz şi în celălalt. Diferenţa e doar vechimea şicapacitatea de organizare a activităţii.

    Mulţumesc şi eu de conversaţie, mi-a făcut plăcere. Domnul să fie cu tine!

  24. Zee, trecand peste faptul ca pui o eticheta pripit, dracul nu crede in Dumnezeu si nici in invierea lui Iisus? Poate e si el la fel de uman si crede ce vrea, are libertatea de a alege, dar conform povestii ar trebui sa stie. Doar a fost de la inceput cu Dumnezeu, doar I-a cerut acordul pentru a-l ispiti pe Iov, doar L-a ispitit si pe Iisus. Dumnezeu cuprinde orice, altfel cum ar fi putut Iisus sa calce moartea cu moarte, daca nu ar fi cuprins si moartea?
    Perceptia mea e ca ortodocsii nu incearca sa converteasca, ei se roaga si asteapta ziua in care toti oamenii vor deveni ortodocsi. E drept ca nici nu au mare nevoie sa faca vreun efort, inca se mai boteaza sugari (fiindca asa e traditia, fiindca sunt prilejuri de distractie, fiindca se spera ca va fi protejat copilul), deci vin adepti pe banda rulanta.
    Da, nu te vei mantui de unul singur (in general vorbesc), dar nici dragoste cu sila nu se face, desi convertiri cu forta s-au facut.
    Feri, preotii sunt platiti si din bani publici si de credinciosi. Exista o contributie anuala, exista diverse tarife, exista oameni care fac donatii. Exista si venituri ale bisericii, provenite din munca e adevarat, dar pentru care nu stiu cat impozit se plateste. Ca macar biserica ar trebui sa nu fure de la prostii care au platit si inca mai platesc impozite, asta e cu totul altceva.
    De ce biserica are inca o forta asa de mare? Pentru ca e destul de veche si mai ales pentru ca nu exista altceva cu o putere mai mare. Asa cred. Da, mai exista fumat, exista alcool, sex, droguri si mai ales bani. Exista multe moduri de a te distruge si de a fi nefericit si singur. Exista destepti, harnici si indrazneti care stiu sa profite de altii. Exista prosti, lenesi, timizi si blazati, care cred ca nu are rost sa te mai obosesti sa faci ceva (ma includ si pe mine aici). E asa cred de cand primul om a reusit sa stranga alti oameni in jurul lui si sa le ceara procent din ceea ce adunau. De ce e asa? Habar n-am. Pentru ca acceptam, spun unii, pentru ca asa e natura umana, are nevoie de sef si de stapan, nici in haite nu e o structura democrata, pentru ca Dumnezeu are ratiuni superioare, spun altii. Eu cred ca are, dar nu neaparat numai in sensul ca fii tu bun si ingaduitor si sa vezi cum se schimba roata pe lumea cealalta. Mai degraba in sensul, Dumnezeu iti da, dar nu-ti baga in traista. Da, biserica are o mare vina, dar nu e singura vinovata.

  25. Nu e, dragă Dua, singura vinovată, dar e singura care susţine în ciuda celor consemnate în decursul istoriei, că ea Îl reprezintă pe Dumnezeu şi-n concluzie nu greşeşte niciodată. Şi dreptate are, instituţia e perfecţiunea întruchipată…numai că membrii ei sunt vai mama lor. Adică ideea e bună, dar punerea în practică este precum a fost în cazul comunismului: între ce se facea şi ce se spunea nu exista legătură. Biserica face la fel: promite tot, face nimic, propovăduieşte iubirea faţă de aproapele… dar exploatează la maxim naivitatea enoriaşilor, spune ca Dumnezeu e omniprezent, dar în biserică e şi mai prezent, e atotcunoscător, dar în biserică e şi mai atotcunoscător. E ca în bancul cu Ciobanul si cu oile :

    – Dau lână oile astea, bade?
    – Da, alea albe dau.
    – Dar alea negre?
    – Şi alea negre.
    – Lapte dau?
    – Da, alea albe dau.
    – dar alea negre?
    – Si alea negre dau.
    – Miei fac?
    – Alea albe fac.
    – Dar alea negre?
    – Şi alea negre.
    – Bag seama că-ţi plac mai mult alea albe…
    – Da că alea-s ale mele.
    – Aha. Dar alea negre?
    – Şi alea-s tot ale mele…

    Iar asta cu Dumnezeu îţi dă, dar nu-ţi bagă în traistă, e frate cu ajută-te şi te ajută si Dumnezeu…sau măcar vei avea cui să-i atribui reuşita. Eu văd în jurul meu minunea vieţii şi minunea lumii, iar astea vorbesc toate despre existenţa lui Dumnezeu. Dar nu văd nicăieri intervenţiile miraculoase ale Domnului, aşa că sunt tentat să cred că Dumnezeu sta dincolo de vieţile noastre şi nu se amestecă în nici un fel, mai ales că orice intervenţie a lui ar leza liber-arbitrul cu care ne-a înzestrat. Totuşi unii vor să creadă că, deşi Dumnezeu n-a intervenit să salveze sute de mii de copii nevinovaţi, va interveni dacă ei îl roagă să le îndeplinească o nevoie, o dorinţă sau un moft. Stăm într-o cameră întunecată, eu şi un astfel de om. Căutăm amândoi o găină neagră despre care ştim că nu-i acolo, dar dacă eu caut în tăcere, împăcat cu faptul că n-am ce să găsesc, el din când în când strigă „Aproape am prins-o!”.

  26. mai ce discutii aici despre religie si eu lipseam! de fapt nici nu ma asteptam sa gasesc ceva de genul pe blogul tau ,desi am purtat destule discutii despre religie in alte forumuri si vorbele tale mi-au ramas in minte multa vreme si uneori datorita respectului pe care ti-l purtam ,iti dadeam dreptate fara sa gindesc prea mult si mi se bloca si mintea cautind ceva sa iti raspund si abia cind nu mai aveam noi discutiile respective imi venea si raspunsul ,pe care nici nu l-am mai pus pe nicaieri …..lol….

    da cum am intrat aici m-am pus pe citit si in loc sa dorm ca un om care inchide ochii de obicei automat la ora 22, plus minus jumatate de ora ,am ramas si nu m-am indurat sa plec fara sa scriu si eu cite ceva ….
    o sa mai revin miine ,da azi sa iti zic una cu de ce nu a cerut Isus bani pt piine ,nici de la ucenici nici de la alti contribuabili,aici daca mergeai mai mult pe firul logic te lamureai singur ,da istet cum esti ne-ai mai lasat si noua ceva de lamurit nu ?ca sa nu trebuiasca sa ne lasam doar pusi in colturi ….
    pai piinea aia costa bani si mincarea si vinul-mustul la fel ,da a fost platita de un om care probabil a fost instiintat supranatural ca trebuie sa vina cineva in camera lui ,ca doar nu era casa lui Isus…..
    daca si astea ar fi platite sa zicem de cineva nu s-ar mai cere bani ,desi eu nu am auzit sa ceara cineva bani ,dar de, mergem prin credinta crezind ca cine a zis a zis corect …..

    deocamdata noapte buna !

  27. cit despre fiica ta nu iti fa griji prea mari , adevarata religie ar face-o sa isi stearga pozica aia cu chitara de pe facebook,e prea sexy dom’le pt pacatosi de rind care au nevoie de popa ,sper ca nu se va supara pe mine ,oricum pe mine ca femeie nu ma afecteaza ,m-ai mult nu prea mi-a placut ca ficmea aia mica se uita cam lung ,de obicei asta e primul pas pina incepe sa ia exemplu o adolescenta ….
    nu as fi adus vorba de ea aici ,ca e ceva mai personal,da tu ai inceput si sper sa nu o iei in nume de rau si ea la fel ,daca voia sa arate cit e de frumoasa ,ii zic sigur ca e frumoasa si dupa cum arata ea imi dau seama ca si mama ei e la fel de frumoasa desi nu pune poze pe nicaieri ….
    comentul asta nu esti obligat sa il pui ,stiu ca iti sare tandara repede daca se duce discutia pre personal ,ideea e sail citesti ,desi cred ca ai pus si tu asa ca sa deschizi ochii altor parinti la ce fac copii lor …..smile

  28. Dragă Gaby, când ţi-am citit comentariul…gafa făcuta de tine mi-a amintit de gafa altcuiva din trecutul meu, revenit în viaţa mea pentru câteva zile datorită Facebook-ului. Ea m-a întrebat ca de ce mi-e ruşine să recunosc că m-am însurat si am luat numele soţiei. Prima dată nu înţelegeam despre ce vorbeşte din moment ce eu de prima soţie am divortat şi ea mi-a purtat numele ( din câte ştiu încă îl poartă) iar cu a doua nu m-am casătorit. Zic că mi-e nevastă pentru că aşa simt, nu pentru că ar exista o hârtie care să certifice acest lucru. În plus prima mea soţie se numea Câmpean, a doua se cheamă Raicu…iar eu sunt Forgach. Apoi mi-a picat fisa. Zăpăcita a crezut ca numele de Balin am primit-o trecând pe numele soţiei…aşa ca i-am recomandat sa caute referinţe pe wikipedia despre Balin Feri, poate se lămureşte.
    Iar tu îmi zici de fiică-mea, de pe facebook…iar asta-i o altă chestie ciudată. Fiică-mea are cont pe Facebook, dar nick-ul ei de acolo nu are nici o legătură cu pseudonimul folosit de mine (Balin Feri) şi nici cu numele meu real (Forgach Ferenc), în plus eu nu stiu ce poze are, dacă are, pe Facebook. Poate mă lămuresti despre cine vorbeşti si despre care chitară…Sper că nu ai transformat-o pe soră-mea în fiică-mea, nu de alta dar când ea s-a născut (Ili) aveam şase ani, o vârstă la care nici macar eu, în ciuda precocitătii mele, nu cred că aş fi putut avea copii. Daca aşa stă treaba şi vorbeşti de sora mea, atunci nu pot decât sa sper ca nu ma faci responsabil cu educarea ei şi nici responsabil de supervizarea pozelor pe care le postează. Mi-ar fi puţin greu să mă ocup de aşa ceva din moment ce între noi se întinde un continent si un ocean.

    Îţi raspund si la problema plăţii acelor pâini: au fost plătite din banii enoriaşilor, dar chiar daca n-ar fi fost, eu cred ca preotul care ajunge sa vânda sfânta împărtăşanie poate liniştit să-şi pună sutana în cui că e preot cum sunt eu lesbiancă. Adica nici nu e şi nici şanse de a deveni nu are.

  29. ma cam doare feri sa imi spui ca am facut o gafa , am zis ca puteai sa nu dai accept comentului asta si gata se rezolva ,tin la tine ,ca la un om inteligent , asta e problema ,altfel nu as fi avut nici un conflict interior …si nu e vorba de sora ta ,desi e posibil ca cine zic eu sa nu fie fiica ta cu numele raicu ,ca m-am prins dom;le de toata situatia si numele pe care il aveti fiecare ,daca un om se intereseaza ,gaseste pe net tot ce trebuie daca e si pus pe undeva ce trebuie de cel pe care il cauti ….nu ca m-ar interesa numele ci ma interesau cum traiesc persoanele din jurul tau ,sa vad refelctarea ta si a comportamentului tau in vietile lor ,pe care eu o presupun pozitiva ,de cultul personalitatii cum bine mai ridea ficioru meu …lol…
    da ca sa nu o mai lungesc aici o sa iti scriu pe mail ce si cum si ai sa vezi ca daca nu ar fi fost ceva nu as fi zis nica ,sint o credincioasa destul de open mind ,din cauza copiilor mei a trebuit sa ma trasform ….smile ….

    cit despre a da bani ,sigur nu scria undeva ca trebuie dat atit si atit ci pur si simplu un credincios intelge ca a da bani la biserica e ca si cum ai pune in practica cite ceva din ce ai invatat din biblie , pina si Isus a laudat o vaduva ce a dat ultimul ban pe care il avea ca sa traiasca ,desi critica comportamentul preotilor si a feriseilor …
    acum priveste la vaduva aceea ca la cineva care face ceva fara sa primeasca din partea altui om nimic ,ca si cei care zimbesc sau care dau la cersetori ,toti facem lucruri din astea pt ca cineva de sus ne da ceva mai mult decit am dat…
    acu sa nu iti inchipui ca eu dau multi bani la biserica ,ca nici nu am prea avut cu educatia copiilor , dar cind am dat cu toata inima am primit mai mult din alta parte , sau macar sanatate si nu am mai cheltuit pe medicamente …
    rugaciunea personala facuta in urma unei convingeri personale despre lucrurile vesnice ,care se reflecta in comportamentul pozitiv fata de altii ,in general este ascultata daca se limiteaza la nevoile personale de baza – hrana ,locuinta ,protectie ,inteligenta ,etc
    totusi trebuie sa ai si dorinta de a prinde oportunitatile care ti se ivesc ,sa fii harnic ,adica sa te si ajuti ,ti se deschid cumva ochii da tre sa pui si umarul …

    deci sint sigura ca nu era un afis acolo care zicea „pt impartasanie trebuie sa aveti 1 leu” ci probail asa faceau toti puneau acolo intr-o cutie sau mai stiu eu ce si multi faceau asta pt ca faceau toti ,spiritul gregar ne carcterizeaza pe toti si mai ales pe cei religiosi supranumiti „oi „…..
    si nu sint ortodoxa , ca sa apar ce se petrece acolo ,da mi inchipui eu cu imaginatia mea si daca nu ma lamuresc macar ma duc si verific pe cit pot pe preotul respectiv ,chiar as discuta ,ca nu as avea nimic de pierdut

  30. iti pun o muzica ca sa iti treaca

  31. cit despre cum e cu mai multi Dumnezei , la inceput scrie in biblie ca Elohim -dumnezeii s-au gindit sa faca pe om ….
    Isus a fost facut-nascut ,nu stim cum , inaintea oricarui lucru sau fiinte create, era in Dumnezeu si cu El pt ca era in materia din care e Dumnezeu ,cum e un copil in celulele sexuale ale noastre , e cu noi dar va fi nascut ,sau nascut dar a fost in noi ,depinde de timpul la care ne referim ,nu e asa greu de inteles si normal ca putem sa ii acordam acelasi respect pe care il dam tatalui ,in general ne aratam respectul in modul asta fata de cineva care are un copil ,asa e ?
    fiind din familie are aceeasi natura , puteri si caracter ,dar cum el considera pe Tatal mai mare ,de ce adica sanu il consideram si noi ?insa nu gresim cind zicem ca si el e Dumnezeu …

  32. Draga mea, Gaby, retrag afirmaţia cu gafa. Puştoaica din poză este într-adevăr fiica-mea, dar nu e decât o poza provocatoare făcută de vărul ei acum trei ani. Iar poza provocatoare e doar o poză oarecare, nu îşi arată sânii, nici bikinii, stă doar cu o chitară între picioare şi e provocatoare în măsura în care privitorul îşi închipuie cine ştie ce. Dar aşa voi toate sunteţi provocatoare pentru ca o sumedenie de bărbaţi îşi închipuie o sumedenie de lucruri, vă dezbracă din priviri ori cred cine ştie ce. Dar cum frumusetea stă în ochii privitorului, cred că de acolo provine si provocarea…
    Eu ma bucur foarte mult de transformarea ta, pot spune chiar că am fost martor la aceste schimbări din moment ce îmi amintesc cum erai înainte.
    Despre acel domn părinte, eu zic ca nu e cazul sa-i caute nimeni scuze. Nu era vorba de dă fiecare cât consideră si fiecare a dat aceaşi suma ci era vorba de ” Împărtăşania costă un leu, pentru cine doreşte”. Adică nu sunt rugaţi enoriaşii să doneze câte o sumă, după posibilităţi, ci li se aduce la cunoştinţă care sunt costurile serviciilor.

  33. Cred ca nu am citit cu atentie. Eu intelesesem, ca si Gabi, ca acel leu a fost un fel de donatie facuta de copil pentru ca vazuse ca asa facea toata lumea. E penibil sa taxezi impartasania si cred ca este si cumva ilegal, nu pentru ca nu se plateste impozit, dar cred ca si normele bisericii ortodoxe sanctioneaza un astfel de comportament al preotului.
    A te impartasi inseamna a asimila si a fi asimilat de divinitate. Asta e si finalitatea propovaduita, de altfel, sa traiesti iubind in iubirea lui Dumnezeu. Iadul ar insemna absenta acestei iubiri sau absenta prezentei lui Dumnezeu, daca pot sa zic asa. Nu pot sa ma abtin de la joaca, nici cand vorbesc de lucruri serioase.:))
    Asa…
    Desigur, pentru a te impartasi trebuie sa fii pregatit, sa fii curat, asa cum faci ordine si curatenie cand primesti un prieten. Asta ar fi rolul spovedaniei si al postului (inteles mai profund decat evitarea consumului de alimente de origine animala).
    Acea lingurita cu vin contine in mod simbolic trupul si sangele Domnului. De fapt, nu doar simbolic, slujba/ritualul are rolul de a produce un fel de transmutatie si atunci in mod real, fizic inghiti trupul lui Cristos. Il asimilezi si la nivel de simbol/spirit si la nivel de materie.
    Exista mai multe moduri de a te impartasi:
    – primind continutul acelei lingurite
    – rugandu-te
    – participand la slujbe
    – urmand invataturile lui Cristos
    Pe acestea trei din urma preotul nu mai are cum sa le tarifeze.

  34. Dragă Dua, eu cred că biserica se pricepe suficient de bine la ce face cât să găsească o modalitate de taxa şi rugăciunea precum si urmarea învăţăturilor lui Cristos, când îşi va propune. Iar dupa cum au început reprezentanţii bisericiii sa se poarte în ultima vreme cred ca nu mai e mult până la acest pas. Bănuiesc că-şi scot un copyright pe tot ce a făcut sau spus Iisus şi de câte ori rosteşti o rugăciune sau faci o faptă buna te vei trezi la uşă cu un ninja înarmat cu o factură şi un chitanţier… 🙂

  35. lol…:)))
    Feri, asta e subiect de literatura mai mult sau mai putin sf… sau nu e? :O :O :O

  36. Eu cred ca orice tine de imaginea unui posibil viitor tine de sefe. 🙂 Chiar si cele legate de biserica…

  37. nu as crede in viitorul asta , dar e destul sa calci pe teritoriul lor pe care il consideri sfint daca nu cunosti prea multe si atunci scoti banul ca asa iti vine sa te comporti cind si altii fac asta si ti de cere expres ……
    e corect in mare ce ai scris tu feri ,dar e nevoie si de un anumit tip de oameni pt ca cei mai multi prefera sa li se dea mura in gura ceva din cele sfinte ,ceea ce considera cei pe care ii fac responsabili de asta si nu sint incurajati sa caute singuri pe Dumnezeu cum zice pe undeva – „bijbiind”-
    cind omul e interesat personal investeste timp si talente ca sa il gaseasca , cum ar fi daca ar cauta o comoara ….
    insa pt cei mai multi e bine ca exista unii care sa le zica cite ceva ,macar din ce au priceput ei ,cine stie daca nu o sa se apuce unii de cautat ?si pe undeva chiar daca omul merge si cu Domnul si cu diavolul pina trece puntea de bine de rau unii nu fac rau pt ca le e frica de pedeapsa nu pt ca au priceput ca asa e divin sa faci binele cu toata inima ….
    si pot fi unii care gindesc ca tine dar totusi dau bani daca considera necesar ca trebuie sa fie cite unul care sa isi faca meserie din a lamuri pe altii ……
    ca fiecare poate exagera sau a priceput putin din maretia lui Dumnezeu si poate scorni obiceiuri, chipurile ajutatoare pt a ajunge omul pe cale , asta e alta poveste ,riscul meseriei …
    dar aici intervin unii ca tine care prin intrebari pe care omul aproape ezita sa si le puna si sa dea un raspuns,poate din piosenie, fac pe oameni sa isi puna problemele si sa dea un raspuns personal ,logic, rational ….

Lasă un răspuns

 
